High Hamstring Tendinopathy

High Hamstring Tendinopathy.

(Senebetændelse ved baglårsfæstet)

Har du kroniske smerter/ømhed i baglåret, hvor den hæfter under ballen? Hæmmer smerterne din træning?  Så har du måske fået denne form for overbelastning i baglåret hvilket kan give smerter omkring baglår og balle!

high hamstring tendinopathySelvom de fleste baglårsskader opstår akut, som følge af forstrækninger eller overrivninger, er baglårsmuskulaturen meget aktiv i løbebevægelsen, hvor den bøjer knæet og assisterer ballemuskulaturen i hoftefremskydningen, og derfor hænder det, at der kommer betændelse i senens hæfte på siddeknoglen (high hamstring tendinopathy).

Betændelsestilstande som denne opstår typisk ved overbelastning af senen gennem længere tid, og de kan være karriere-endende for semi-professionelle og professionelle atleter, pga. de vage, men vedvarende smerter under træning.

Der er meget sparsom viden om denne type skade og derfor mange fejldiagnosticeringer, hvorfor det er svært at sætte præcist tal på, hvor mange løbere/sportsfolk der rent faktisk døjer med high hamstring tendinopathy. En vag, smertefuld ømhed højt oppe i baglåret og dybt i ballen er imidlertid et velkendt symptom på denne type skade.

Baglåret

Baglåret består forenklet sagt af muskler, sener og en masse bindevæv og kan bedst sammenlignes med en halvt klemt svamp omgivet af plastfilm. Baglårene er lange, stærke muskler, der hæfter på knogler på bækkenet (siddeknoglerne) og går over i sener, jo længere man kommer ned (knæhasen).  Når baglårsmusklerne kontraherer (trækker sig sammen/spænder, trækker de disse to hæftningspunkter sammen. Dette sker igen og igen, og fordi en muskel beholder en lille smule af den sammentrækning, hver gang den trækker sig sammen, vil musklen blive strammere over tid.

 

Denne stramhed/stivhed i baglåret gør to ting:

  1.      Giver konstant spænding/belastning af senerne
  2.      Jo mere spændt en muskel er, jo mindre er den i stand til at absorbere kraft, og når musklen ikke absorberer kraften sendes kraften andre steder hen, hvor den kan forårsage skader/overrivninger/betændelsestilstande osv.

 

High Hamstring Tendinopathis opstår fordi musklerne er for stramme – og har været for stramme over længere tid. Man ser, at bindevævet snører sig sammen (svampen klemmes) og der kommer kronisk inflammation med dannelse af arvæv til følge.

 

Betændelse eller overrivning?

Symptomerne på en overrivning og en betændelsestilstand er meget lig hinanden, og den eneste sikre måde man kan udelukke det ene fra den anden, er ved at få foretaget en MRI scanning der kan afsløre eventuelle overrivninger. I princippet har det dog ikke så stor betydning – medmindre der er tale om en markant overrivning på 40 % eller mere (i sådanne tilfælde kan operation være uundgåeligt) – eftersom den akutte behandling (der følger RICE princippet), genoptræningen og forebyggelsen i høj grad er den samme for kronisk betændelse og overrivninger.

 

Symptomer og diagnose på High Hamstring Tendinopathy.

Velkendte symptomer er smerter ved løb (særligt ved acceleration og løb med høj fart), og fordi siddeknoglerne bærer størstedelen af vægten, når man sidder ned, vil personer med High Hamstring Tendinopathy ofte mærke smerte/ubehag/stivhed stråle ned i baglåret i siddende stilling. Du vil muligvis også føle smerte ved tryk direkte på siddeknoglen.

 

Et 2012 studie redegjorde for 3 tests der kunne indikere High Hamstring Tendinopathy, hvis der var smerte involveret:

  1.      Et simpelt stående baglårsstræk
  2.      Liggende baglårsstræk med hjælper eller reb/udstyr

MRI kan yderligere bekræfte diagnosen ved at afsløre hævelser af senen.

 

Behandling af High Hamstring Tendinopathy.

behandling af iskiassmerte

 

Når diagnosen er bekræftet kan man gå i gang med behandlingsforløbet, der kan strække sig over flere måneder. Det første skridt er at lave en fysisk udredning, hvor man undersøger for ubalancer i muskulaturen; bl.a. tjekker man for svagheder i coremuskulaturen, baglårene og skævheder/stabilitet i bækkenet. Skævheder/svagheder i disse områder kan i mange tilfælde medføre tilstanden Lower Crossed Syndrome, hvor baglårene påføres meget høj belastning pga. svagheder i de dybe mavemuskler (coremuskulaturen) og ballemuskulaturen (gluteus maximus).

Se her hvilke tests, der kan afdække svagheder/skævheder, og hvilke øvelser du skal lave for at rette op på dine skævheder.

Flere studier har peget på massage som løsningen på problemet.  Man skal forestille sig, at cellofanen, der holder svampen fast i sin sammenklemte position, skal løsnes. ”Svampen” skal atter foldes ud: vi skal kort sagt have frigjort musklen.

Den eneste måde det kan gøres på, er ved at bryde arvævet op med massage/triggerpunktsterapi af baglårene, ballerne, læggene, hoften, lårene og ryggen, så al stramhed/stivhed fjernes. Derved vil musklerne være i stand til at absorbere den nødvendige kraft, så den ikke går andre steder hen og forårsager overrivninger/betændelsestilstande o.l. Denne form for massage kan man lave selv med en foam roller og en massagebold, eller man kan opsøge en massør, der kender til massageteknikker som ART (active release technique) og/eller Graston Technique.

Et nyere studie påpeger desuden, at massage er en bedre måde at få fleksibilitet end traditionel udstrækning når det kommer til inflammerede områder. Det kan faktisk generelt anbefales at holde sig fra udstrækning af skadede områder; udstrækning er godt for lange og sunde muskler, men man skal huske på, at skadede muskler som regel ikke er stramme, fordi de er usmidige. Oftest er de stramme, fordi de er for korte som følge af den konstante sammentrukne position, de befinder sig i (tænk blot på hvordan dine baglår befinder sig i en sammentrukken position dagen lang, når du sidder ned). Og hvis der er noget du ikke vil, er det at trække i en skadet muskel, der er for stram – det fører som regel kun dårlige ting med sig.

Studierne peger desuden på, at langsom excentrisk belastning af de skadede sener kan fremme helingen meget markant (den excentriske bevægelse skal strække sig over ca. 4 sekunder), hvorfor sådanne øvelser bør integreres i et genoptræningsprogram, så snart de kan udføres smertefrit. Når det er sagt, skal man dog huske på, at problemet ikke er den betændte sene, men det stramme muskelvæv og bindevæv der SKAL løsnes op. Man kan symptombehandle senen med øvelser, binyrebarkhormonindsprøjtninger og udstrækning så meget man vil, men i sidste ende vil det ikke løse problemet, hvis man ikke får løsnet den kroniske stramhed i musklen op.

Man skal desuden passe på med at kigge isoleret set på den skadede muskel (baglåret) i behandlingsforløbet. Manglende baglårsstyrke er nemlig sjældent problemet – oftest er problemet, at baglårene laver alt for meget arbejde, fordi ballemuskulaturen er inaktiveret og coremuskulaturen for svag!

 

For at opsummere behandlingspunkterne:

  1.      Massage af særligt baglårene, men også alle andre muskelgruppe
  2.      Excentrisk styrke af baglårene
  3.      Ingen eller meget blid udstrækning.
  4.      Styrke coremuskulaturen og ballemuskulaturen for at rette op på skævheder og fjerne belastningen fra baglårene.
  5.      Sundere kost for at slå inflammationen ned.

 

Læs om en eliteløbers erfaring med denne skade

Kilder:

http://physioedge.com.au/pe-011-hamstring-tendinopathy-with-dr-alison-grimaldi/

http://www.tendonitisexpert.com/hamstring-tendonitis.html

http://www.ericcressey.com/5-reasons-tight-hamstrings-strain

http://sock-doc.com/2011/08/piriformis_low-back-pain_sciatica/

http://runnersconnect.net/running-injury-prevention/high-hamstring-tendinopathy-injuries-a-pain-in-the-butt/

 

 

Læs om en eliteløbers erfaring med denne skade