Hold i nakken

Hold i nakkenHar du hold i nakken, er der hjælp at få!

Her kan du læse om, hvordan hold i nakken opstår, hvad du selv kan gøre ved det, og hvordan massage kan hjælpe dig.

Hold i nakken kan opstå af flere årsager

  • Pludseligt opstået skade
  • Forkert eller uheldig sovestilling
  • Træk og kulde
  • Spændinger opbygget over længere tid
  • Slidgigt og piskesmæld
  • Overanstrengelse, f.eks. i forbindelse med træning

Det kan ødelægge en ellers god dag, når nakkemusklerne strammer til, det gør ondt, og du dårligt kan bevæge hovedet.

Vil du have hjælp med det samme, kan du booke tid til sportsmassage hos God Krop.

Book massage mod hold i nakken

Forebyg og kurer hold i nakken

Har du fået hold i nakken? Så er det vigtigt, at du finder ud af, om det er en skade, sygdom eller blot spændinger i muskulaturen, der forårsager symptomerne. Er det meget slemt, eller er det noget du tit døjer med, kan det være en ide at opsøge en læge, før du beslutter dig for en behandling. Hvis vi ser bort fra muligheden for, at du har en skade, der skal hele, kronisk sygdom eller anden lidelse, så må det nødvendigvis være spændte muskler, der er den primære årsag til dit nakkehold.

Her er mine 5 favoritter, når jeg selv har stiv og øm nakke

      1. Massage. Alt efter hvad årsagen er, kan det være enten dybdegående sportsmassage og triggerpunktsmassage, der skal til. Andre gange er en blidere mere afslappende massage at foretrække. Har du almindelige nakke-/skulderspændinger og affaldsstofophobninger, vælger du sportsmassage, og er det slidgigt eller stress, kan du vælge den blidere massage og bindevævsmassage
      2. Øvelser. En rigtigt god måde at få muskulaturen løsnet og varm på er ved at lave lidt træning. Det skal ikke være for hårdt, men aktivere muskulatur i skuldre, øvre ryg samt nakke. Det kan være boksetræning med 50-70% intensitet, øvelser med elastik, eller rolig yoga og afspænding. Hvis du styrketræner, er det vigtigt det ikke er med så meget belastning, at du spænder op i Trapezius og nakke. Det samme gælder ved løb. Løb kan være godt mod hold i nakken, men hvis du hører til dem, der spænder op i skuldrene, når du løber, kan det ikke anbefales
      3. Varme (kulde) udefra. Selv nyder jeg at bruge en varmelampe eller en varm bruser til at varme vævet op. Jeg synes ikke, det er helt så effektivt, som når man selv skaber varmen indefra, men alt tæller med.  Nogle gange kan det have en god effekt at skifte imellem varme og kulde
      4.  Varmecreme. Der findes mange typer. Jeg vil ikke anbefale medicinindustriens “vidunderprodukter”, som indeholder NSAID-præparater. Der er ingen grund til at fylde kroppen med mere skidt end godt er. Derimod er der mange, der nyder gammeldags tigerbalsam, og selv er jeg ret vild med vores heatlotion med aloe vera. Effekten og måden de forskellige produkter virker på varierer, da nogle lader til at sætte god gang i blodcirkulation og derved giver varme, og andre virker ved at have en “brændende” effekt på huden, hvilket er lindrende på anden vis
      5. Ro og hvile. Når du har hold i nakken, er det bedste råd, at du slapper af, hvis du kan. Sørg for at være godt pakket ind og lad være med at gøre ting, der er med til at forværre eller forlænge dit hold i nakken. Min absolutte favoritkur er at få lov at ligge en halv time og blive nusset kærligt i nakken. Det handler om at få musklerne til at slappe af igen og god omsorg, der får dig til at slappe af, er tit NUMBER ONE!

 

nakkesmerter

Sådan behandler vi hold i nakken!

Når vi masserer for hold i nakken, arbejder vi i dybden med den muskulatur, der er spændt op. Når der skabes god varme, blodcirkulation og smidighed i vævet, lindrer det. Når du også begynder at have mere bevægelse uden at spænde, er du godt på vej.

Triggerpunktsmassagen hjælper rigtigt godt mod hold i nakken. Når triggerpunkterne bliver behandlet, har det en god effekt på de områder, der er involveret.

Som du kan se på billedet, går der mange nerver til og fra nakken, og det er derfor vigtigt at få løsnet op for den muskulatur, der klemmer på nerverne.

Når vi behandler hold i nakken, handler det i lige så høj grad om at massere den omkringliggende muskulatur, som det gælder om at massere selve nakken.

Hvor hurtigt forsvinder hold i nakken?

Har du først fået et rigtigt nakkehold, kan der desværre ofte gå flere dage, også selvom du får behandling og følger ovenstående råd. Derfor er det er altid bedst at forebygge.

Massage virker ofte med det samme, men måske får du blot lidt mere bevægelighed, da det ofte er kroppen selv, der skal have ro til at få nakken på plads igen.

Virker kiropraktik?

Ja, i nogle tilfælde. Vi anbefaler generelt ikke kiropraktik som kur mod hold i nakken. Det kan give en hurtig lindring, men hvis dit nakkehold er opstået pga. spændt muskulatur, så er det ikke særligt nænsomt for kroppen at få nakken rykket på plads, uden muskulaturen bliver løsnet ordentligt op.

Vi har desværre også oplevet, at der er nogle kiropraktorer, der ikke sætter sig ind i, hvorfor dit nakkehold er opstået, inden de rykker led på plads.

Hos os kan du bestille tid til massage som behandling mod nakkesmerter. Dennis, Casper og Birgitte er fysioterapeuter, og de kan ud over massage give dig rådgivning om forebyggelse og behandling.