Iskiassmerter

HVAD ER ISKIASSMERTER?

Iskiassmerter betegner smerter i både lænd, bagdel, baglår og underben.Iskiassmerter Ofte fornemmes sammen med smerten en stråling fra iskiasnervens begyndelse nederst på ryggen, og derfor forbinder vi – og ofte med god grund – smerter forskellige steder med den samme nerve, iskiasnerven.

Symptomer med fællesbetegnelsen ” iskiassmerter ” er opkaldt efter iskiasnerven (nervus iskiadicus), som sidder på hver side af rygsøjlens nederste del og løber ned gennem bækkenet og hvert ben og helt ned til fødderne. På sit tykkeste sted har iskiasnerven en fingers tykkelse.

Men den (iskiasnerven) er ikke skyld i alle smerter og udstrålinger i lænd, balder og ben, og derfor er det vigtigt ikke at betragte “iskiassmerter” som en diagnose, men som et symptom, der skal undersøges nærmere.
Ud over selve smerten kan iskiassmerter være kendetegnet ved lammelse eller nedsat kontrol og følelse i benet.

 

iskiassmerte i benHVORDAN OPSTÅR ISKIASSMERTER?

Iskias smerter kan opstå som følge af:

Irritation, afklemning eller egentlige skader på iskiasnerven i hele nervens forløb. Men særligt to steder tæt på iskiasnervens begyndelse nederst på ryggen er ofte arnesteder for iskias smerter:

– En udbredt årsag til iskiassmerter er overanstrengelse af den pæreformede baldemuskel piriformis. Når det sker, forkortes muskulaturen, der bliver øm og stram. Iskiassmerter af denne type kan – alt efter det specifikke tilfælde – forværres, hvis man sidder ned i lang tid med bøjede hofter, går eller sidder på hug. Denne type iskiassmerter kaldes også for “piriformis-syndromet”.

– En anden hyppig årsag til iskias smerter er forsnævringer i ryggen. Iskiasnerven kan for eksempel blive afklemt og irriteret af en discus prolaps, hvor en udbulning fra en bruskskive trykker mod nerveroden på den anden siden af bruskskiven.

 

 

HVORDAN KAN ISKIASSMERTER BEHANDLES OG FOREBYGGES?

Iskiassmerter kan afhjælpes på forskellig måde, alt efter hvorbehandling af iskiassmerte og hvorfor smerterne er opstået.

Dyb massage af lænden, bagdelens muskler og baglåret kan lette trykket på iskiasnerven og være et meget effektivt middel mod iskiassmerter. Selv om massage har fjernet iskias smerterne, er der god grund til fortsat at få massage de udsatte steder. På den måde kan du forebygge ny afklemning af iskiasnerven på et senere tidspunkt.

Strækøvelser er gode til både at identificere den muskel, som kan være årsag til smerterne, og til at smidiggøre den eller de muskler, der lider under en klemt iskiasnerve. Der er mange effektive strækøvelser til lænd, baldemuskler og baglår, hvor iskiassmerter typisk viser sig. Som med massage er strækøvelser også fornuftige, når iskiassmerterne har fortaget sig, så en gentagelse forebygges.