Lændesmerter

Massage afhjælper lændesmerter!

Ondt i lænden? Du er ikke den eneste! Lændesmerter er den næstmest udbredte grund til at folk besøger kiropraktoren, massøren eller lægen og en af de største årsager til sygedage fra jobbet.

ondt i lændenLændesmerter gør ondt, de hæmmer bevægelsesfriheden, og de kan synes håbløse at slippe af med, men måske er der håb forude!

Lændesmerter behøver nemlig ikke nedsætte din livskvalitet! Læs videre og få en forklaring på, hvorfor massage og triggerpunktsterapi måske kan afhjælpe dine lændesmerter!

Hvad er lændesmerter egentlig?

Der er visse lændesmerter som er svære at behandle med massage og triggerpunktsterapi. Det kan f. eks være tilfældet, hvis der er tale om en degeneration eller decideret prolaps af en diskos e.l. (se vores artikel om rygsmerter her). Derfor skal du – hvis du har svære smerter – altid søge lægehjælp så hurtigt som muligt!

BOOK TID TIL BEHANDLING AF LÆNDESMERTER MED SPORTSMASSAGE ONLINE HER!

Undersøgelser tyder på, at massage kan være effektivt i behandlingen af bl.a. diskosprolaps, men denne artikel handler om en anden slags lændesmerter, som mange mennesker døjer med i dagligdagen:

I mange tilfælde får man nemlig lændesmerter som følge af en afklemning af iskiasnerven. Iskiasnerven er en lang nerve der løber fra hver side af rygsøjlen ned i lænden og ud i benene og fødderne.

Klemmes, skades eller irriteres nerven i den nedre ryg, vil man typisk opleve de klassiske symptomer på lændesmerter: ubehag, svaghed, følelsesløshed – og smerter.

Disse symptomer kan også forekomme i ben og fødder.  Iskiasnerven løber nemlig hele vejen ned til bagom knæet, hvor den fletter sammen med ”skinnebensnerven” (som egentlig bare er iskiasnerven), og derved giver følelse til underben og fødder.

Det er imidlertid vigtigt at huske, at lændesmerter som følge af afklemning af iskiasnerven opstår fordi, der er noget galt med muskler, sener eller ligamenter et eller andet sted over knæet.

Iskiasnerven afklemmes og forårsager lændesmerter, baglårssmerter eller hoftesmerter, fordi der er ubalancer i muskelstyrke eller inflammation i kroppen.  Iskiassmerter er altså ikke et problem i sig selv – de er symptomer på problemer andetsteds.  Læs mere om iskiassmerter her!

 

Hvorfor får jeg lændesmerter?

Som sagt har du sandsynligvis et problem, fordi du har ubalancer i muskulaturen eller problemer med muskler eller sener (f. eks kroniske inflammationsskader) et eller andet sted over knæhøjde. De muskler der typisk kan give lændesmerter (fordi de er meget involverede i bevægelsen af lænd, hofter og ben) er følgende:

  1.      Piriformis musklen udspringer fra korsbenet og fæster på lårbenet. Musklen tjener den funktion at rotere låret udad.

Det er en lille muskel der kan forårsage lændesmerter af flere grunde:

Først og fremmest kan den forårsage lændesmerter, fordi iskiasnerven løber lige under musklen. Men også fordi musklen stabiliserer den nederste del af rygsøjlen (sacrum). Derfor kan man sagtens opleve lændesmerter, hvis denne muskel er meget stram eller spændt som følge af overbelastning, fordi den klemmer på iskiasnerven.

  1.      Den store ballemuskel (gluteus maximus) er en stor og kraftfuld muskel der strækker og roterer hoften ligesom piriformis musklen.

Problemer med gluteus maximus’ funktionsevne medfører ofte problemer med knæ, hofter og baglår, men fordi gluteus maximus også medvirker til at stabilisere lænden og rygsøjlen, kan dysfunktioner også give ryg- og lændesmerter.

Vi understreger tit vigtigheden af at holde alle muskler smidige og funktionsdygtige, så man derved kan sørge for, at belastningen går det rigtige sted hen. Og hvis gluteus maximus er inhiberet, skaber du en muskelubalance der medfører større belastning på lænden og ryggen.

  1.      Psoasmusklen og mavemusklerne er desuden to muskler der har stor betydning for bevægelsen af lænden og benene, hofterotation og evnen til at række ned og røre dine tæer.

Derfor vil det typisk indikere, at disse to muskler ikke fungerer, som de skal, hvis du har problemer med at udføre nogle af disse bevægelser.

Der er desuden også den dimension, at det trækker lænden fremad, hvis din psoasmuskel og dine mavemuskler er for spændte. Det medfører, at lændens krumning forøges, så rygstrækkerne bag på ryggen spændes. Situationen kan sammenlignes med bardunerne på hver side af et telt: på begge sider af ryggen strammes musklerne op, hvilket medfører at lændehvirvlerne trykkes sammen. Det kan på længere sigt give store problemer med bruskskiverne, dvs. diskos-degeneration eller prolabs, men man på kort sigt typisk give lændesmerter.

Sådan slipper du af med dine lændesmerter!

De stramme muskler – som vi nævnte i det sidste afsnit – skal løsnes op! Godt og grundigt!

Til at begynde med skal du løsne piriformis musklen op ved at finde triggerpunkter. Dvs. punkter der er meget ømme eller knudrede, som du prøver at løsne op med (hård) massage – du må godt være lidt ond ved dig selv! Du kan sagtens gøre dette selv, men typisk er det svært at lægge nok kræfter i med fingrene. Derfor kan det være nødvendigt at opsøge en massør der kan bruge albuer (eller har stærke tommelfingre) og virkelig lægge kræfter bag.

Der er desuden en lille note, der er vigtig at huske, så man ikke bare fokuserer på den side, hvor det gør ondt. Du skal ALTID huske også at tjekke den anden side! I mange tilfælde får du nemlig ondt i den ene side, fordi den anden side ikke fungerer ordentligt, eller fordi den anden side er for svag. Derfor skal den svage side trænes med genoptræning/styrketræning og masseres med triggerpunktsterapi i lige så høj grad, som den side der gør ondt!

Når det kommer til din gluteus maximus, kan du lave en enkel test for at teste for ubalancer i muskelstyrke eller andre dysfunktioner i musklen: Du løfter hvert ben på skift, og hvis der er en stor forskel på, hvor højt du kan løfte benene, har du sandsynligvis en ubalance i muskelstyrken.

Når du har identificeret eventuelle ubalancer, skal du i gang med at finde triggerpunkter i gluteus maximus, så der kan rettes op på problemerne i musklen!

Du vil typisk have problemer med psoasmusklen eller mavemusklerne, hvis du har smerter, når du ligger ned eller sidder op. Du bliver også nødt til at finde triggerpunkter i psoasmusklen og mavemusklerne, for at rette op for de eventuelle ubalancer, men du skal dog være langt mere påpasselig her, fordi du arbejder tæt på de indre organer!

Prøv disse massageråd af før du opsøger læge eller begynder at tage smertestillende piller – så gør du din krop en tjeneste! Du kan se en video der viser præcis, hvor du finder de ovennævnte triggerpunkter. (RASMUS: link til denne video: http://sock-doc.com/2011/08/piriformis_low-back-pain_sciatica/)

Studier bekræfter massagens effekt

Et studie fra 2001 konkluderede, at massage reducerede lænde- og rygsmerter, depression og angst samt forbedrede søvnkvaliteten. Derudover observerede forskerne, at massagegruppen fik større smidighed og producerede flere lykkehormoner!

Der er desuden flere studier der bekræfter, at massage får kroppen til at producere ”feel-good” hormoner som endorfiner, hvilket kan afhjælpe kroniske smerter i f. eks ryggen.

Et andet studie fra 2001 konkluderede, at massage var en effektiv måde at reducere smerter og symptomer associeret med ryg- og lændesmerter.

Hernandez-Reif, Maria m.fl.: Lower back pain is reduced and range of motion is increased after massage therapy. I: International Journal of Neuroscience, 03.01.2000, s. 131-151

http://sock-doc.com/2011/08/piriformis_low-back-pain_sciatica/

http://www.spine-health.com/wellness/massage-therapy/massage-therapy-lower-back-pain

http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/rygproblemer/generelt-om-rygproblemer-og-rygsygdomme/iskias/