LYSKESMERTER

LYSKESMERTER, EN TYPISK SPORTSSKADE

Kender du den ubehagelige følelse af lyskesmerter? De er måske kommet til fodbold, ved en pludselig bevægelse, eller løb. Smerterne kommer måske efter træning, når muskulaturen er kold eller ved bestemte bevægelser.

lyskesmerterHvad er lysken?

Lysken betegner det bløde, V-formede område nederst på forsiden af overkroppen over begge sider af skambenet, hvor torsoen via lyskebånd, nerver og muskler forbindes med ben og lår. Lysken går i to skrå linjer fra hoften og ned til inderlåret. De fleste mennesker oplever lyskesmerter før eller siden.

HVAD ER LYSKESMERTER?

Lyskesmerter opleves typisk ved belastning og kan altså både sidde i den nederste del af maven (abdomen), i skridtet ved inderlåret og oppe ved hoften. Både børn, unge og voksne kan blive ramt af lyskesmerter, som ikke nødvendigvis er opstået i lysken.
Lysken er et kompliceret anatomisk område af kroppen med mange organer, sener og muskler, der påvirker hinanden, og smerter i lysken kan derfor have forskellige årsager.

HVORDAN OPSTÅR LYSKESMERTER?

Den mest almindelige årsag til lyskesmerter er overbelastning af de vigtigste muskler i eller forbundet til lysken: bugmusklen, den store lige lårmuskel, musklerne, der fører benet indad, og musklen i hofteleddet, hvorfra der kan ske smerteudstråling i lysken.

Overbelastning kan give skader i sener og muskler, der medfører irritation (inflammation), som giver smerte og nedsat bevægelighed.

Ved akutte lyskesmerter efter pludselig eller kraftig overbelastning, kan smerten skyldes hel eller delvis overrivning af sener og muskler.
Lyskesmerter som følge af overbelastning opstår i mange tilfælde i forbindelse med sport, da mange idrætsgrene på forskellig vis belaster musklerne i og ved lysken.

Idrætsgrene med mange positionsskift – eksempelvis fodbold, håndbold og badminton – er skyld i mange lyskesmerter, og det samme er løb, når belastningen i form af højt tempo, kuperet terræn eller blødt, tungt underlag bliver for hård.

Man skal være opmærksom på, at lyskesmerter også kan være symptom på lyskebrok, hvor en udposning fra bughulen bryder igennem et svagt sted i bugvæggen. Sørg derfor for at blive undersøgt af din læge, hvis ikke du tror, at dine lyskesmerter alene skyldes overbelastning – især hvis du oplever store smerter, når du presser benene sammen, hvis du fornemmer buler eller knuder i lysken eller skridtet, eller hvis smerterne øges, når du nyser eller hoster.

Læs mere om forskning af lyskeskader her!

 

HVORDAN KAN LYSKESMERTER BEHANDLES?

Akutte lyskesmerter opstået som følge af overlastning behandles bedst ved afkøling med is, hvile, kompression eller ved at løfte det ramte område til over hjertets niveau.

Det er vigtigt at standse sin aktivitet, så snart man oplever lyskesmerter, da skaden ellers kan blive længerevarende eller kronisk og vanskelig at behandle. Risikoen eller fælden ved at fortsætte sin træning er, at smerten måske kan fortage sig, når den ramte muskel bliver opvarmet, for så at vende tilbage efter træning, når musklen er afkølet – med en forværring af skade til følge.

Sportsmassage er en effektiv behandling, men tidligst et par døgn efter at skaden er opstået, så eventuelle brudte blodkar i den beskadigede muskel er helet. Sportsmassage løsner spændingen i den eller de muskler, der forårsager smerterne, og stimulerer blodgennemstrømningen og helingen af skaden.  Læs mere om sportsmassage her!

HVORDAN KAN DU SELV FOREBYGGE LYSKESMERTER?

Da de fleste lyskesmerter skyldes overbelastning under idræt eller hårdt fysisk arbejde, er grundig opvarmning og omhyggelig udstrækning før og efter aktiviteten den bedste måde at forebygge lyskesmerter på.

Kroniske eller tilbagevendende lyskesmerter er typisk tegn på svag muskulatur. Behersket, men regelmæssig styrketræning er derfor også en god forebyggelse af lyskesmerter. Styrketræning af de nederste mavemuskler ved skambenet og musklerne ved hoften og inderlårene står måske ikke øverst på vores to do-liste, når vi er i fitnesscenter, men de er givet godt ud, når det gælder forebyggelse af lyskesmerter, der ellers rammer mange af os.

Tålmodig, gradvis intensivering af løbetræningen kan også forhindre mange lyskesmerter, der ellers opstår under løb, fordi vi måske har mere fokus på musklerne i læggen og låret.


Endvidere kan regelmæssig massage holde dine muskler bløde, forebygge arvæv efter en skade og styrke muskelfibrene til at modstå en senere belastning, der ellers ville have medført en skade.

Vil du kun have behandlet din lyske kan du eventuelt nøjes med 30 minutter, men vi anbefaler en grundigere gennemgang af kroppen.

Book sportsmassage nu